Гилдиите

Свѣтозаръ Кнезовски-Заро (актьор на свободна практика)

kniaza-s-nosia

  1. Защо потури, вместо дънки? Националист? Бунтовник срещу глобализацията? Грижа за мъжкото здраве, научена от дядо? Луд симпатяга? Или просто артист с философия, която е?

– Напоследък ми прави впечатление, че хората все гледат на запад към парите или на изток към духа … Разбира се, вярвам в това, че тук по тези географски ширини има и от двете по много. Да носиш националните си дрехи в 21-ви век се оказва странно и неприемливо в очите на обществото а това някак ме натъжава. Нима сме забравили кои сме и от къде идваме ? Нима думите „О, неразумнии юроде ! Поради что се срамиш да се наречеш Болгарин“ са думи, които кънтят с пълната си сила и тежест толкова зими и лета след като са били произнесени ! Не вярвам в това ! Правят се събори, сбирки, концерти и фестивали насочени към фолклора и там се събират много хора, които носят дрехите на дедите си. Толкова е красиво когато видиш такава сбирка … Позволявам си да облека потурите, които актьорът Никола Пашов от Родопски драматичен театър ми подари с благоговението към всички тия хора, дето обикалят и днес из България и стъпват тежко по земята и са чопнати (изправени, изпънати) пред лицето на всички останали нации, религии и прочие … Опитвам се да бъда като тях в живота си и на сцената. С този си акт целя да покажа на хората, че личното достойнство не зависи от политиката или от финансовите възможности. То е вътрешна самооценка на даденостите (в духовен смисъл) и правилно тяхно съхранение. Носията напомня за чест, за достойснтво, за сила на духа и тялото, за гордост от собствените и от постъпките на предишните … Надежда за тези които ще останат след нас … Да знаят от къде са, кои са …От практична гледна точка носията си остава и най-доброто облекло. Удобна е, топла е, а лятото държи прохладно. И е много красива.

  1. Автентична ли е носията ви? От кой край на диалектна България? Имате ли повече за смяна след баня в събота?

– Автентична е носията ми от кръста надолу (смея се). Горните дрехи, елека и доланмата, са прясно шити от майка ми.  Потурите са оригинални и са на близо 100 годишна възраст. Чернодрешна се води заради по-тъмния цвят и е от средни Родопи ( Широка Лъка, Гела, Солища).

Подръжката на един такъв костюм е тежка. Слава Богу живеем във време,  в което се къпем поне по два пъти дневно и не се налага толкова често да сменяме връхните дрехи … Сменяш само бельото и веднъж в месеца си носиш носията на химическо чистене. Само един кат имам засега.

kniaza-don-huan

  1. Вие сте актьор на свободна практика. Хубава ли е тази свобода или  е жестока безработица?

– Чувствам се добре така. Избирам си текстовете, екипите с които да работя, местата където да играя … От финансова гледна точка не смея да се оплача. Търсят ме хората, плащат си билетите, хонорарите … Салонът почти винаги ми е пълен. Не играя в големи пространства, което от своя страна е по-благоприятно и допринася за интимния характер на нещата които правя. По-спокоен съм в сравнение с колегите, играещи на щат някъде. Парите им са сигурни, но работата им е много и са зависими,  а при мен е малко „пей сърце“. Но, както вече няколко пъти съм споменавал в интервюта, то е въпрос на избор. Ако ти е престижно да си актьор на щат в Народен театър и да получаваш смешна заплата срещу къртовския си труд, подпиши си договора. Ако не ти изнася ще поработиш над себе си и публиката, и ще излезеш в алтернативните пространства. Играй, работи, забавлявай се и най-важното вълнувай хората. Разказвай добре историите си, внасяй дух и непоколебимо усещане за допир с изкуството като такова … Мисля, че ако си добър ще успееш, ако не си добър не,  и така … За разлика от държавния театър където не си сам и дори и теб да не харесват идват заради друг колега и така между капките доста хора с години стоят по сцените … В държавната структура няма естествен подбор,  виж на улицата има.

  1. Щатът в театрите се затвърди като устойчива театрална система. Защо няма разгневени? Мързел, умора, отчаяние, инерция, ниско самочувствие за защитна реакция ли е?  Или така си ви е добре – няколко представления на моноспектакли с нисък бюджет в Руския културен център или нещо подобно и… „аз съм актьор!”?

– Никъде по света няма актьори играещи по 30-40 и повече години на една и съща сцена с едни и същи колеги. Не знам как се е случило тук и защо след като знаят, че това е осакатяване на продукцията и на същността на актьорската професия, продължават толкова ревниво да го пазят като система. Не проумявам доста от нещата, случващи се по тия географски ширини. Може би причините са икономически … Не знам …

Относно втората част от въпроса: да ! На мен си ми е добре. Заслужил съм си с честен труд да играя за определен брой публика. Раздавам се винаги, нося си сам багажа, нямам лакеи. Всяка стотинка, която бедният българин отделя за мен и за моите представления ценя като мил подарък. Благодарен съм на родителите си, че ме научиха да не си оставям магарето в калта, никога. Актьорската професия е трудна … Ценна е … Нужна е …Не е за всеки и въпреки това не е престижна в България. Парадоксите тук не са един и два. Голям праз, че е някой артист, нали не носи маркови дънки … Потури носи, селяка му със селяк …  Доста са хората, мислещи по тоя начин … Но и от другите има много. Спират ме и ме поздравяват, че нося такива дрехи. Повечето ме питат и разпитват какви са, откъде са, танцьор ли съм … Има от всичко по много. Пъстро е така. Вълнуващо.

  1. Много ли са театралните училища, чиито маркетинг за следучебна реализация на възпитаниците, навярно абсолютно отсъства? Подвеждат ли коварно младите хора ? Или капитализмът си е капитализъм и свободата на избор  си е свобода?

– Ако ме питате за България, да . Не просто са много, а всичките нямат такава политика на обучение. Завършваш и те пускат сам да си ковеш кариера, опит, познанства … Често се случва личен мотив да накара някой от преподавателите да се понамеси и да те дари с личните си връзки и познанства и да те „набута“ някъде на щат … Но това не е обособена и ясна политика на обучение.

За съзнателно подвеждане не може да става въпрос. Всички деца, влезли да учат, много бързо разбират, че положението не е розово. Имат шанс да спрат навреме и да се прехвърлят, в който университет поискат, с каквато специалност поискат …

  1. Коя е ролята, заради която станахте актьор? Учителят, на когото сте благодарен? Актьорът, който не ви омръзва да гледате? Режисьорът, чиито театър цените? (български да са примерите).

– Нямам такава роля. Във всеки момент от живота ми в театъра съм имал различни предпочитания за темите, за ролите, за сценографията … Театърът би следвало да е гъвкав и да се води от нуждите на ценителите му. На благородната ни публика често се налага да прощава внезапните ни и сантиментални пропадания в заблудите на чуждестранното изкуство. Ако правя театър в България, е, защото съм избрал да служа на публиката тук. Не мога да използвам американски хумор, похвати, сюжети … Това с нищо не допринася за по-добрия живот на българина. А театърът има силата да манипулира мнения, да създава личности, да възпитава, да обогатява, да вълнува … Затова и често се обръщам към български автори. Те живеят тук, работят тук и добре познават народопсихологията, която понякога оневиняват или критикуват горещо. Български работи … Наши си. Какво по-ценно от това ? Не подценявам чуждата драматургия и колеги, но винаги е възможно, за големите неща и теми в живота на хората да говориш на родния си език. Не съм ревнив патриот, националист или нещо подобно. Аз съм съвременен български актьор. Когато съм в Испания се съобразявам с техните нужди и предпочитания, в Москва също, в Берлин също … Където и да съм бил съм гледал да бъда адекватен и полезен. Защо иначе хората ще си дават парите за мен и за моето изкуство,  ако то не ги засяга …

Благодарен съм на всеки учител по пътя си. Всеки който малко или много ми е дал от своя опит, от своя хляб … Всеки който е тъпкал пътеката, по която аз сега вървя … Благодаря и поклон ! Аплодисменти!

Не ми омръзва да гледам театър. Няма значение кои са колегите. Хубав или не (според мен) спектакълът е случване на нещо безсмъртно и смъртно едновременно. Толкова е хубаво …

Напоследък силно ми прави впечатление дамата в съвременната режисура, а именно Диана Добрева и постановките й в ТБА. Прочита и дълбочината на търсенията й ме впечатляват. Интелигентността и познанието, които лъхат от личността и работата й ме изпълват с респект. Разпарчетосаният нравствен катехизис в ролите на колегите тя съшива плътно и кройката е приказна. Стои вълшебно. Като ръкавица ляга ролята на всеки от колегите. Осъзнавам къртовския й труд, за да се постигне такъв сценичен и емоционален фойерверк в един безупречен ансамбъл. Отдавна не бях срещал такъв човек.

  1. Как се виждате след пет години?

– Това е много време. Мечтая и фантазирам да си имам собствен театрален салон с не повече от 40 места, където всички „актьори извън системата“ и „бездомни спектакли“ да намерят покрив и единомишленици. Да се съберем на едно място и да дадем всичко от себе си заедно … Понякога съм страшно самотен, Кева. Самотата е хубаво нещо, само ако я пожелаеш, ама ако те споходи … Играе ми се много с колега. Не съм го правил отдавна. Но и не бих играл с всеки. Никога и нищо не правя „на всяка цена“.

  1. Тревогите и надеждите ви за българския театър?

„А, театърът може без всеки от нас“, така се казва книгата на Виолета Бахчеванова. Надеждата ми е да има повече хубав, истински, човешки театър и моя милост да присъства на сцената или като публика в салона колкото може повече. Да играя и да гледам все по-хубави и по-хубави неща.

Тревогата ми е провокирана от осъзнаването на собствената ми смъртност. Колко ли прекрасни спектакли ще има, след като си отида от тази земя, а няма да мога да ги гледам … Колко ли добри екипи ще създават приказни неща, а няма да участвам … Колко ли нови, все по-даровити, все по-умни колеги ще има, а аз няма да ги познавам …Несправедливо  е понякога, Господи ! Несправедливо …

К.А.

Вашият коментар

