Блиц отзив

Хуан Майорга и „Хамелин“

Electronno Deleva plakat

На 22.03.2017 в Сатиричния театър световно известният испански драматург Хуан Майорга гледа своята пиеса „Хамелин“ под режисурата на абсолвентката от НАТФИЗ Александра Петрова. Драматургът гостува в България за първи път по покана на Институт Сервантес. Преводът от испански е на Нева Мичева.

Пиесата е съвременна версия на приказката за Хамелинския ловец на плъхове, който със своята флейта спасява града от нашествието на плъховете, но като не получава обещаната за това избавление награда,  взима със себе си децата на града, привлечени от вълшебната мелодия на неговата флейта. Съвременният вариант на приказката по Майорга е мрачен и тъмен – сценографията на спектакъла е решена в тъмни тонове с условни декори (сценография Десислава Банкова). Използван е интересен похват на отстранение по Брехт – действието се представя и коментира от разказвач, който често се обръща дирекетно към публиката с пояснения и призив тя да бъде в ролята на съдник на ставащото на сцената. Зрителят е поставен в ролята на съдебен заседател, който трябва да си изгради мнение за съдебното разследване, което се разиграва пред очите му. Следователят Монтеро (Павел Иванов) разследва педофилските деяния на богат мъж, който се явява спонсор и благодетел на бедно семейство от гетото и техните деца. Болезненият въпрос, който остава без отговор, е, доколко законовата система в обществото е в състояние да промени реалността която прави възможни подобни престъпления. Следователят от пиесата се опитва да се погрижи за едно от пострадалите деца, но в същото време не може да установи никакъв контакт със собственият си син. Институциите са отчуждени и механизирани в спазването на каналния ред при такива случаи, но са далече от чисто човешкото отношение и съчувствие. Педофилът-съвременният ловец-изкусител на деца, съществува благодарение на мизерията и бедността, заради които един баща „продава“ детето си срещу парична помощ за семейството му, живеещо в гетото.

„Хамелин“

Жертвите-децата, са ужасяващо самотни – предадени от родителите си, натоварени със срам, вина и тайна. Има доста тежки за зрителя психологически моменти в пиесата, в които има срам, кръв, болезнена и унизителна голота. Интересен похват са детските рисунки с тебешир върху черна дъска на детето-жертва на педофилията. Неслучайно и напълно заслужено спектакълът има две номинации за наградата „Икар 2017“ в категорията Дебют – за режисура и за актьорът Мартин Христов, който е в ролята на Хосе Мари- детето–жертва. Младите актьори-дипломанти от НАТФИЗ (Н. Керанова, Д.Захариев, П. Иванов, И. Станчев, К. Пачевръзки) се справят много добре с ролите си – повечето от тях изпълняват по няколко различни роли в представлението. Играят заедно като един екип и в партньорството им на сцената няма често срещаното при по-опитните им колеги звездеене и желание някой от тях да изпъкне за сметка на останалите. Равни са по сила и играят обединени в едно, и това е още една заслуга на младата режисьорка, освен финото нюансиране на настроенията и прецизиране на динамиката и градуса на емоциите, така че не се изпада в крайности и не се стига до елементарни или опростени отговори и изводи.

                                             НИКОЛИНА ДЕЛЕВА

„Хамелин”от Хуан Майорга , превод Нева Мичева, постановка Александра Петрова, сценография Десислава Банкова, фотограф Виктория Караколева, участват Димитър Захариев, Павел Иванов, Надя Керанова, Мартин Христов, Иван Станчев, Калин Пачеръзки

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s