Антракт

СЛОВЕСНИ ЕПИЗОДИ

Chernev sn

                  ДИМИТЪР ЧЕРНЕВ, театровед

***

electr chernev maskaДори и 365 нощи в годината всички театрални трупи в България да играят комерсиални спектакли, като средна мерна единица са пиесите на Рей Куни, те не могат да постигнат и една хилядна от морално замърсените и художествено кичозни облъчвания чрез риалита, шоута и ток такива, сериали и т.н. на БТВ, НТВ и сателите им. БНТ е само консервирана в патоса и изразните средства на 80-те години. От миналия век!

***

electr chernev maskaЛесен тест. Ако за по-малко от 15 минути и за търсене в Интернет на не повече от три имена, определите каква единна характеристика свързва изброените по-долу дами, то вие имате солидни знания в областта на изкуство, което при това е сбор от изкуства. Ако не се поберете в посочените параметри имате празноти, които трябва да запълните:

Маргарита Младенова, Веселка Кунчева, Ева Волицер, Десислава Шпатова, Невена Митева, Бина Харалампиева, Веселина Радева, Катя Петрова, Ида Даниел, Снежина Танковска, Бианка Бенковска, Василена Попилиева, Гергана Димитрова, Снежина Петрова, Бисерка Колевска, Надя Асенова, Надежда Сейкова, Ани Васева, Елена Панайотова, Весела Василева, Елза Лалева, Възкресия Вихърова…и др., мн.др.

Имената са в произволен ред, за да проверите бързината на мисълта си и способността и за изграждане на бързи асоциации. Пропуснати са някои имена със сходна характеристика, с надеждата, че талантът и късметът няма обаче да ги пропуснат. Успех в решаването на теста.

Безусловно най-чистите и иманентни стойности в театъра са драматургът /текста/ и актьорите. Но така или иначе театърът сам си е родил фигурата на режисьора, той произтича от самия процес на създаване на театъра, а не е привнесен по нечия външна воля. Друг е въпросът, че със склонността на всяка власт да се разраства и абсолютизира, режисьорът започва да се преекспонира и да пречи на спонтанността на театъра. Очевидно предстои контрареакция и тя вече е налична, но още плаха.

***

electr chernev maskaПетте години, през които във ВИТИЗ интензивно изучавах световните шедьоври от Есхил до Олби и Пинтър, убиха драматурга в мен. Раздиран от една страна от желание да се изказвам по този неповторим начин, а от друга страна обаче – обземан все по-тотално от комплекс за неконкурентноспособност си казвах в безсънните си нощи: „Никога няма да мога като тях, те са Еверест, аз -баир /турцизъм за хълм/ от Дунавската равнина“. И реших да не пиша пиеси. Убих драматурга в себе си. А други пишат, пишат, скърцам със зъби от възхищение пред храбростта им, пред цялостната им вяра в собствената им творческа уникалност. Но ги чета, често поради необходимост, чета ги с „болката отляво“, че за мене всичко е закъсняло, всичко е много закъсняло, както казва по друг повод Емил Чоран, с който ни дели само еднокилометрова река…

***

electr chernev maskaАко отново реша да пиша рецензии за театрални спектакли и ако те разярят някой режисьор, режисьорка, актьор, осветител, гардеробиерка и т.н., и ако някой от тях реши да ми обяви дуел, то веднага приемам, но при следните условия:

Дуелът да се състои 4 месеца след уведомяването ми от секундантите на накърненото лице, които са ми нужни за:

– 1 месец за рехабилитация в санаториум в Банкя за укрепване на сърцето ми и за подобряване на общия ми тонус;

– 3 месеца за възстановителни тренировки от вече позабравените серии за отбрана и нападение от Тай-дзи-цюан.

Ще приема дуела само при условие, че оръжията на двубоя ще бъдат тояги, една от най-елегантните и сценично ефектни дисциплини, които се изучават и в школа „Златен дракон“.

В заключение искам да ви информирам, че откак режисьорът Н. Д. покани публично на дуел критика Г. К. място не мога да си намеря от радост и удовлетворение. Крайно време е да възстановим тази рицарска, джентълменска практика за решаване на фундаментални спорове, която има славни традиции сред българската културна интелигенция – да си спомним само бастунната епопея между Антон Страшимиров и Петко Ю. Тодоров, ако не се лъжа, а ако се лъжа, не ме поправяйте. Все тая, в „Двубой“ Иван Вазов описа по блестящ начин хероиката, драматизма и високата добродетелност на нашето образовано мъжко население, което само за и с едната чест живей. Да живей…

 

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s