Мелпомена без грим

СВЕТОВЕН ТЕАТЪР В СОФИЯ

„УЖАСЕНАТА ДУША: МАКБЕТ“; „ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ЛУД“

Д-р Николина Делева

Electr Deleva PORTRET

Китайският Макбет

В рамките на Платформата „Световен театър в София“ на сцената на Народния театър гостува представлението „Ужасената душа: Макбет“ в изпълнение на Институтът за опера от провинция Анхуей, който има над 60-годишна история и поддържа престижна трупа – носител на множество награди. Спектакълът е част от фестивалната програма на тазгодишното издание на „Варненско лято“. През 2016 г. участва в програмата на международния театрален фестивал Единбург Фриндж. Продукцията е носител на наградата за най-добро представление от Фестивала на китайския театър.

Трупата представя най-старата форма на Пекинска опера huiju , която е с над 400-годишна история. Пиесата „Ужасената душа“ е китайски вариант на известната трагедия на Шекспир „Макбет“. Авторът на този вариант е младият китайски драматург Цян Сун, който е печелил различни театрални награди. Действието на пиесата се развива в древната китайска държава  Вей от периода „Пролет и есен“ (770 – 476 г. пр. Хр.). Макбет в китайският сюжет е генерал Зъ Ийн, който, подстрекаван от съпругата си Сяо Панг, убива краля и превзема властта. Това се случва след предсказанията на три свръхестествени същества – безсмъртни и демони, които в оригинала на Шекспир са три  вещици. Вината и угризенията водят китайският генерал и съпругата му до лудост и гибел.

Electr DELEVA MAkbet 3

„Ужасената душа:Макбет”

Практиката на адаптиране на класическите пиеси на Шекспир в традиционния за азиатската култура сценичен жанр е особено популярна в началото на ХХ век, но е актуална и сега. Трагедиите на английския класик са подходяща основа за такива трансформации, защото се вдъхновяват от исторически и митологични сюжети. Адаптациите на произведенията на Шекспир водят и до обновяване на формата на пекинската опера, с цел да я направят по-достъпна и разбираема за публиката от цял свят.

Electr DELEVA Makbet 2

„Ужасената душа:Макбет”

Независимо от познатият сюжет и субтитрите над сцената, възприемането на пекинската опера не е лесно начинание, защото борави със сложен за разгадаване от европейците визуален код и различна знакова система. Играе се на празна сцена – единственият декор са маски, закачени отзад над сцената и малък подиум, на който застават лицата с власт и свръхестествените същества. Оскъдната, условна сценография е в контраст с пищните костюми и ефектните аксесоари, перуките, маските и експресивният грим. Някои от персонажите играят върху дървени платформи, закачени на обувките им, които визуално увеличават ръста им. Това напомня на визията на актьорите в древногръцката драма, които носят котурни и маски.

В европейският театър е важна актьорската индивидуалност на отделният изпълнител, която може да се изявява по различен начин в зависимост от изпълняваната роля. При пекинската опера индивидуалността е изцяло подчинена на традиционната знакова система. Ролите са силно стилизирани и един артист се обучава само за определен тип роля. Мимиките, преекспонираните жестове, интонациите на гласа, застиването в определени пози и походката са заучени и упражнявани до постигане на пълно съвършенство в продължение на около 10 години, колкото трае обучението.

Първостепенно значение в този традиционен китайски театрален жанр има звуковата картина. Музикалните изпълнения се изпяват с висок, фалцетен тон, най-често съпроводени от струнни и ударни инструменти. Ударите на гонг и ускоряването на музикалния ритъм маркират емоционално наситени и преломни моменти в действието.

Electr DELEVA Machbet 1 c

„Ужасената душа:Макбет”

Отделно от основните персонажи има и масовка от войници, които са като фон на действието. Те нямат свое лице и мимика, винаги се появяват на сцената в маски, и правят еднакви синхронизирани движения в групи.

Вероятно всички сценични елементи имат определена символна и знакова функция, но те са ясни като прочит и значение само за тези, които специално са се занимавали с изучаването на особеностите на пекинската опера. Независимо от езиковата бариера и различната знакова система, спектакълът е пищен и атрактивен, изпълнен с музика, цвят и блясък. Възхищение будят качествата на актьорите – перфектната физическа форма, акробатичните умения, професионалната вокална техника, прекрасната хореография на бойните сцени с елементи от китайските бойни изкуства.

Неслучайно пекинската опера е обявена от ЮНЕСКО през 2010г за световно нематериално културно наследство.

Унгарският Дневник

Electr DE#LEVA Dnevnik 3

„Дневникът на един луд”

Представлението е част от програмата на Платформата „Световен театър в София“ – гостуване на  Театър „Катона Йожеф“, Асоциа-ция Maszk (Сегед) | FÜGE |, Продуцентска къща „Оrlai“ – Будапеща, Унгария. Моноспектакълът на Тамаш Кересташ под режисурата на Виктор Бодо е носител на Европейската театрална награда „Нови театрални реалности“2016г.

Виктор Бодо е един от най-ярките режисьори на съвременния унгарски театър, който работи като театрален и филмов режисьор в Унгария, Австрия и Германия.  Негови театрални постановки са печелили престижни европейски театрални награди. Актьорът Тамаш Кересташ не за първи път има водеща роля в представление на Виктор Бодо, който печели първия си голям международен успех с постановка по „Процесът“ на Кафка през 2005 г., благодарение и на силната актьорска игра на Керестеш.

Electr DELEVA Dnevnik 2

„Дневникът на един луд”

В спектакълът по известното произведение на Гогол „Дневникът на един луд“ Тамаш Керасташ е в ролята на „човек-оркестър“ – той не е само актьор, а и сценограф на представлението, а освен това изпълнява на живо оригиналната звукова партитура на спектакъла. Всеки елемент от представлението е грижливо обмислен. Сценографията е компактна, динамична и впечатляваща – действието на спектакъла се развива на мобилна конструкция от няколко квадратни метра, в която няма нито един прав ъгъл. Всички предмети са несъразмерни и изкривени, сякаш са материализирани проекции на изкривеното съзнание на лудостта. Мебелите са странни – маса само с 2 крака, наклонен стол с празна седалка. Сценографията е не само фон, а активен участник в действието. Тя се трансформира паралелно с промените, настъпващи в съзнанието на героя –  ефектното  преобръщане на 90 градуса на цялата сценична конструкция превръща квартирата на чиновника Попришчин в килия в лудницата.

Тамаш Керасташ виртуозно представя вечният сблъсък между въображение и реалност – историята на  малкия човек, който помпа самочувствието си с идеята, че е благородник, защото работи на държавна служба, мечтае за почести, за това да бъде забелязан и почитан. Въображението е неговият изход от сивата мъгла на бедняшкото съществуване, без шанс за красота, любов и пълноценен живот. Това което животът му е отказал, той се опитва да компенсира с болното си въображение, което го издига до крал на Испания.

Electr DELEVA Dnevnika 1_n

„Дневникът на един луд”

Много точно са разчетени амплитудата на емоциите, ритъмът и динамиката, които са от първостепенно значение във всеки спектакъл, но още повече в моноспектакъл, когато един актьор, сам на сцената, трябва да привлече и задържи вниманието на публиката. В случая тази задача се усложнява, заради езиковата бариера и раздвояването на вниманието между действието на сцената и четенето на субтитрите над нея. Томаш Керасташ се справя майсторски с тази задача, демонстрирайки отлично владеене на глас, движение, мимика. Използва еднакво умело различни изразни средства – психологическо актьорско превъплъщение, театър на сенките, елементи от кукления театър и сполучливи хрумки при взаимодействието с предмети и обиграването на декора и мизансцена.

Актьорското изпълнение е в широк емоционален диапазон – закачките и комичните елементи органично и убедително се сменят с тъга и трагични нотки. Томаш Керасташ се раздава максимално в пресъздаването на образа на Попришчин и успява да постигне силен контакт и отзвук от залата. Неговият виртуозен моноспектакъл оставя следа у публиката и след края на аплодисментите.

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s