Театър в рамки

ВАСИЛ АБАДЖИЕВ: ”АЗ СЪМ”

Васил Абаджиев (1966) завършва „живопис” в НХА.  Известен театрален  сценограф с принос в легитимиране на новостите на българската сцена. В театъра е  предимно в тандем с режисьорката Лилия Абаджиева. Реализирал е над 30 сценографски проекта в  България, Германия, Русия, Северна Македония, САЩ. Правил е   няколко самостоятелни изложби  и е участвал в множество колективни изложби в България, Германия, Румъния. Има постижения във фото и видео инсталациите. Най-новата му изложба, наречена „Аз съм”, съдържа портрети, рисувани през последните две години.

Какво е „Аз съм” в „Ракурси” на „Хан Крум”- София? Завършена ли е идеята? Имаше ли достатъчно пространство за нея в камерната зала?

  • Изложба живописни 13 портрета, с идеята да се срещнеш със себе си, предполага интимно място като Галерия “Ракурси”.

Четката, потопена в акрил, удължава ли ръката ви, за да обхванете обеми и размери? Или посоката е обратна – четката рови навътре?

  • Процесът е от тъмното да проява формата чрез светлина.

Харесвате ли лицето си за рисуване? Тези мъжки лица от платната къде ни водят?

  • Портретите изразяват вътрешни мимолетни състояния.

Портретите са рисувани през последните две години, период, които  свързваме с пандемията от Covid 19. Вирусът и неговите мутации ли ви дисциплинираха да потърсите творчески импулси и да седнете пред статива за тази серия визуални знаци?

  • Граничните и тревожни обстоятелства дават възможност човек да си зададе сериозни въпроси.

Коя е новата естетическа идея в експонатите? Успяхте ли да я нарисувате?

  • Едновременно променящи се и застинали във времето образи. Надявам се, да.

Когато продавате картина интересува ли ви какви са намеренията на новия й собственик, на стена ли ще живее? Или това е непрофесионално?

  • Нямам голям опит, но е радостно, когато новият притежател има отношение.

Кой е художникът, от когото сте взели най-много и не го криете, а сте му благодарен?

  • Професор Катя Костова, професор Божидар Бояджиев, професор Станислав Памукчиев.

Кого искате да вдъхновят картините ви?

  • Всички търсещи същества.

Важно ли е за вас експертното мнение?

  • Да, разбира се!

До каква степен специалността ви „живопис” се отразява на  декоративните ви решения, с които запълвате  „повърхността” на сцената?

  • Живописта е в основата на всички проекти, които съм реализирал в театъра.

От пластична гледна точка какво е светът, в който живеем?

  • Същност и сянка.

А какво е смъртта? Цвят ли? Черен? Без натюрморти?

  • Ново начало.

В каква посока тръгвате след „Аз съм”?

  • В момента обмислям нови проекти и идеи.

К. Апостолова

В. Абаджиев

Вашият коментар